BARTOMEU PASTOR SUREDA. Un petit recull de les seves publicacions.

 

Va néixer, a una de les grans possessions del comte de Formiguera, a Maria de la Salut, l'any 1950.

Estima molt el camp,  i com historiador escriu mols d’articles i llibres, fruit de les seves investigacions.

Es Llicenciat en Geografia i Historia. Premi Extraordinari de Llicenciatura per la Universitat de Barcelona 1.975. Professor de la Facultat de Filosofia i Lletres de Palma del 75 al 78. A mes es catedràtic de batxillerat.

Llibres publicats:

 L’ESGLESIA DE MARIA. De vicaria a parròquia  1696- 1913 Lleonartd Muntaner, Editor,2013

MARIA. EL NAIXAMENT D’UN POBLE I LA LLUITA PER L’INDEPENCIA Lleonartd Muntaner, Editor

LA VINYA I EL VI A LA MALLORCA DEL SEGLE XIX Lleonartd Muntaner, Editor

UNA VIL.LA ROMANA AL PLA DE MALLORCA (autor compartit) Lleonartd Muntaner, Editor

Les colònies agrícoles del segle XIX  a Mallorca

La vinya i la fil·loxera d’aquest segle i es aspectes geogràfics i històrics del Pla de Mallorca.

Maria de la Salut, un exemple de canvi de paisatge dins el Pla de Mallorca.

Guia de Maria de la Salut.

La possessió de Roqueta (Maria). Evolució històrica.

Les possessions mallorquines: passat i present (2012

En aquest recull trobaràs  lectures i enllaços   de:

EVOLUCIÓ DE LA VIDA PAGESA: DELS GRANS CANVIS A LA MORT DEL MÓN RURAL TRADICIONAL.

EL CONREU DE LA VINYA AL TERME DE MARIA L’INCREMENT DE LA SUPERFÍCIE ENTRE 1880 I 1890 EL DECLIVI A PARTIR DE 1890.

L’ESGLÉSIA A MARIA I. 

Trajectòria històrica, estat de la qüestió i reptes de futur dels estudis històrics a Maria de la Salut.

L’EMIGRACIÓ A L’ARGENTINA EN EL PRIMER TERÇ DEL SEGLE XX. EL CAS DEL POBLE DE MARIA.

Maria de la Salut: un exemple de canvi de paisatge dins el Pla de Mallorca.

LES COLONIES AGRICOLAS A MALLORCA SEGLE XIX.

LES ROTES DE MONTBLANC. SEWGLES XIX I XX.

Aproximació a la història de Gènova (segles XVIII i XIX).

La vinya i el vi a la Mallorca de finals del segle XIX. Una revisió del tòpic de la fil·loxera.

LA TERCERA SEGREGACIÓ (1836) FOU LA DEFINITIVA.

LES NOSTRES POSSESIONS II.

Una petita mostra  de les seves publicacions, que esper passis gust de llegir-les i a mes tenir-les  a ma per qualsevol consulta que vulguis fer.












INDEX:

EVOLUCIÓ DE LA VIDA PAGESA: DELS GRANS CANVIS A LA MORT DEL MÓN RURAL TRADICIONAL.

EL CONREU DE LA VINYA AL TERME DE MARIA L’INCREMENT DE LA SUPERFÍCIE ENTRE 1880 I 1890 EL DECLIVI A PARTIR DE 1890.

L’ESGLÉSIA A MARIA I. 

Trajectòria històrica, estat de la qüestió i reptes de futur dels estudis històrics a Maria de la Salut.

L’EMIGRACIÓ A L’ARGENTINA EN EL PRIMER TERÇ DEL SEGLE XX. EL CAS DEL POBLE DE MARIA.

Maria de la Salut: un exemple de canvi de paisatge dins el Pla de Mallorca.

LES COLONIES AGRICOLAS A MALLORCA SEGLE XIX.

LES ROTES DE MONTBLANC. SEWGLES XIX I XX.

Aproximació a la història de Gènova (segles XVIII i XIX).

La vinya i el vi a la Mallorca de finals del segle XIX. Una revisió del tòpic de la fil·loxera.

LA TERCERA SEGREGACIÓ (1836) FOU LA DEFINITIVA.

LES NOSTRES POSSESIONS II.

GENOVA. Guia de recursos Bibliogràfics.


EVOLUCIÓ DE LA VIDA PAGESA: DELS GRANS CANVIS A LA MORT DEL MÓN RURAL TRADICIONAL

 Bartomeu Pastor Sureda

No ens hauria agradat haver de veure com ha acabat el sector primari en els moments actuals. No és una qüestió de nostàlgia i de records, sinó de comprovar com l’agricultura i la ramaderia o han finit o estan donant les darreres coces per la nostra contrada.

Aquella dita tan nostrada “no hi ha temps que no torn”, no sembla que hagi de passar en el retorn de la vida pagesa. Des de fa unes dècades hem passat de valorar les “terres bones” (=terres productives), a passar a un interès per les terres primes, pujols, garrigues i turons... sempre, això sí, que s’hi permeti bastir-hi un habitatge per especular. L’explotació agrària tradicional i familiar, amb un paisatge de conreus de policultius, ha passat a la memòria històrica.

Abans el valor de la terra era productiu; ara, en canvi, el seu únic preu és constructiu. És per això que les nostres planures, de terres fondes, aptes per al conreu, de cada vegada tenen menys valor, per estar basades únicament i exclusivament en el valor de la producció del cereal. En canvi, les terres poc productives agrícolament posseeixen el valor afegit de la demanda constructiva.

 Per enllestir aquesta anàlisi de l’evolució de la vida pagesa hem dividit l’estudi en tres fases:

 1a Fase, 1900-1950/60. Molta mà d’obra humana i animal. Emigració exterior. Economia de subsistència.

2a Fase, 1950/60-2000. Mecanització. Emigració interior. Economia de mercat.

 3a Fase, 2000-Actualitat.

Molí fariner a Deulosal


Uns pocs empresaris agraris i una agricultura controlada i subvencionada per la PAC. Immigració i municipi residencial. Un poble rural com el nostre en menys de cent anys ja ha comptat amb quatre edificis escolars, sense comptar el de ca ses Monges, tres edificis d’Ajuntament i dos centres sanitaris. Hem passat de ser un poble d’emigrants a un poble d’immigrants, i d’un poble pagès a un nucli dormitori i d’allotjament turístic. Aquí és quan ens podríem demanar si el nostre poble està preparat per aquests grans canvis. Però aquest estudi el deixarem per a un altre moment.

 1a Fase. Economia de subsistència i de bescanvi (1900-1950/60)

 És el període de durada més llarg, en què l’activitat agrícola era distribuïda entre tots els membres de la família. Els pocs estalvis servien per comprar terra, bastir una casa i donar estudis als fills. Són anys d’accés a la terra per part de moltes famílies, a partir dels establiments de les possessions del terme. Les terres de conró milloraran (albellons, marjades, espedregar...) i les garrigues passaran a ser ocupades per sementers d’ametlles i figueres, amb tanques de paret i casetes de figueraler). El valor de la llenya era important i amb la treta del pinar de Roqueta, on una família, arribada de Bunyola, “els talladors”, s’encarregaria durant anys d’aquesta feina, quedant posteriorment alguns d’ells a viure al poble, on hi formaren família. Moltes d’aquestes terres passarien de pinar a rotes d’ametllers i figueres, consolidant un paisatge més productiu.

Les feines familiars restaven ben definides:

 a) Els homes. Feines de llaurar, escampar fems, sembrar, batre... i si posseïen poca terra anaven a jornal per altri. Molts estaven llogats de missatges a les possessions.

 b) Les dones. Les feines de la casa (pastar, fer bugada, formatjar, cura de l’aviram i dels animals dels vells i dels nins).

Eren anys de penúries i mancances. Es bescanviaven els ous per productes com arròs, sucre... A les cases hi havia amagatalls de blat , cafè..., per tal d’assegurar la subsistència en uns anys de control estatal de la producció. En els corrals no hi podia faltar el tabac de pota, el cafè mallorquí o el cascall, pel mal de queixal. El “cocover”, passava a recollir els ous i l’aviram. Fora de la casa la dona també sortia a fer jornals: entrecavar, segar, fer garbes, fer el sequer, collir hortalissa...

Les famílies que tenien pletes tancades, quan arribava el mes de març hi deixaven pasturar una “armada de bens”, per vendre’ls a finals de juny, acabat el menjar i abans de la calor. Aleshores els mercaders i carnissers els volien grossos. Si la barrina passava, els xotets passaven a mans del comprador.

Els millors animals de feina eren els muls somerins, encara que també els eguins, equins, ases i someres feien el seu treball. El mercader de la contrada i d’aquell temps era l’amo en Comes, de Petra. Com a bon mercader, venia, bescanviava i deixava animals per temporades, a prova. En aquells temps tot s’aprofitava. Els animals morts, bísties, vaques, porcs... s’escorxaven i s’adobaven les pells i del greix se’n feia sabó. L’encarregat de tot aquest procés era el Bubo, que seguia tot l’entramat en unes terres de Deulosal.

 La mecanització era escassa. L’any 1938, en tot el terme, hi havia enregistrats 3 tractors (1 Fordson, de 10/20 cavalls, i 2 Cletrach, de 10/20 cavalls). Les rodes eren de ferro. També hi ha comptabilitzades 60 sembradores de bístia. Encara no hi ha constància d’arades amb rodes, ni d’arades “polisurcos” (AMMS, 32). La dècada de 1940 l’arada giratòria (arada amb rodes i de pala) i els esterrossadors amb pues metàl·liques, guanyaran terreny, encara que seguirà en ús, a les terres poc profundes i amb fiters, l’arada prima.

Per llaurar s’és menester

reia, dental i cameta,

joc d’orelles, destraleta,

 sa telera i reteler,

 mantí, espigó, aixanguer

i llongues pels muls regir,

morrals, ulleres, coixí,

jou, camelles i collades,

un rastell amb corretjades

 i juntures per junyir.

(Desconeixem l’autor)

Aquesta dita va dedicada als nostres avantpassats que tantes hores dedicaren a l’arada i que tant es barallaren amb els fiters de les pletes i rotes. Les messes d’estiu duraven tres mesos (segar i batre) i dos mesos (plegar ametlles, figues... i fer guaret). Les messes de batre eren les més familiars. També hi parti-cipaven els nins, que s’ocupaven de pasturar els porcs, vaques, cabres, ovelles mentre els grans ereraven (porgaven) i omplien els llençols de palla. Fins que no s’havia espigolat no podien entrar els animals a pasturar. El signe de prohibició era una carandina de pedres. Tothom ho respectava.

 Durant la tardor i l’hivern un estol de dones anaven a collir oliva a la Serra de Tramuntana (anar a muntanya). Es tractava de moviments temporals. Algunes activitats urbanes exclusives de la dona fora del poble eren les criades i les dides. També hi havia feines dins el poble, ocupades per la dona, relacionades amb la pagesia: adroguera, casinera, botiguera, cosidora, carnissera, lletera, bodeguera... Els ferrers i fusters feien els estris dels camp: carros, arades, esterrossadors, bigues de batre... També tenien molta feina de ferrar bísties, amb aquella olor tan característica.

La dècada 1950 són anys d’emigracions interiors, sobretot envers Palma. La construcció de la central de Gesa a Alcúdia i la guixeria de son Caliu, també ocuparen molts de mariandos, que es desplaçaven diàriament amb camions.

 Les mines de lignits de Sineu van ser un altre indret de feina important.

El poble, entre 1950 i 1960 va perdre molta població, passant de 2.444 habitants (1950) a 2.082 habitants (any 1960). El sector Primari reduí la mà d’obra. Població activa 1950 (823 homes i 861 dones) Població activa 1970 (645 homes i 626 dones) Aquest moment coincideix amb l’arribada de la mecanització del camp (tractors, segadores, batedores, embaladores... A la dècada de 1950 arriben les primeres batedores: Una Ajuria (Sindicat de Maria), Osca (bastida a Sencelles), Batlle...

La monotonia diària només era interrompuda per les crides del saig, les vendes ambulants de la peixatera, la venda de roba dins bolics de les catalanes, el cordador d’olles, l’esmolador, o els gitanos quan aixecaven el campament dins son Roig, prop de sa Font.

La monotonia setmanal només era alterada per l’ofici solemne dels diumenges, la “cocovetera”, el rellotger, el passeig i el cinema. En aquest indret, a part de cinema, també s’hi celebraven festes de combregar i de noces. A poc a poc la vida social començava a separar-se de l’Església. Per les festes de la Mare de Déu arribaven els primers gelats i les berbenes amb la recent inaugurada Plaça de Baix o del Pou. El tassonet d’aigua amb neu havia restat en la memòria dels més majors:

Ai, ja ve la Mare de Déu

i noltros volem ballar

i també volem menjar

 un tassonet d’aigua amb neu.

Amb les primeres geleres arriben els “cubitos” i els refrescos, encara que a la majoria de cases el paner, amb les begudes, melons i síndries, seguia en remull dins la cisterna.

2a Fase. 1950/60-2000. Mecanització, emigració i economia agrària de mercat

A partir d’aquests anys comença una diversificació de la feina, tant dels homes com de les dones. Les dones, a més de les feines de fora vila cerquen altres activitats que poden fer a ca seva: cosir i brodar per encàrrec, el treball del telers, la venda d’hortalisses als mercats locals... En canvi els homes, van alternant les feines del camp amb la de picapedrer. Seran uns anys molt bons per al sector primari. Les granges de pollastres i porcs s’estenen per fora vila i dins del casc urbà.

 Alguns horts es dedicaran al ramat vacu, com a complement de l’hortalissa. Són anys immillorables per als hortolans. Els mercats de les ”Avenides”, Pere Garau i l’obertura de “MercaPalma”, a més dels mercats locals: Alaró, Santa Maria, Inca... convertiren molts de pagesos de Maria en autèntics productors: melons, alls, verdura de tota classe... Les dècades de 1960, 70 i 80 feren que molts de pagesos adquirissin mitjans de desplaçament propis, que els permeteren més autonomia i més cabuda de producció.

 Són anys d’inversions en sistemes de regadiu i altres millores en els horts de Banderola, son Rabassa, Rafal Nou, Deulosal, es Rafal, es Pujol... Les granges de porcs d’engreix i pollastres, a base de pinsos, també funcionaren. Eren activitats compartides entre homes i dones. També són els anys de l’eufòria per sembrar alls forasters, melons i tomàtigues de ramellet, a la seca.

 A la possessió de Montblanc s’havia passat de l’explotació d’horts en sistema de lloguers o a mitges, a producció de llet i ja en la dècada de 1970 a l’explotació d’un extens pomeral al sementer del Camp d’en Fiol.

Els moviments pendulars de la collida oliva havien finit, encara que quedava un moviment pendular per anar a collir pomes a Orient (son Vidal, Comasema...).

En la darrera dècada de finals de segle XX, amb la disminució de la rendibilitat, l’envelliment dels pagesos i sense un recanvi generacional, tota aquesta infraestructura hortícola de les dècades de 1960/70, trenta anys més tard es donaria per finada.

3a Fase. 1990/2000-Actualitat. Uns pocs empresaris agrícoles.

 Reduïdes empreses agràries administren i treballen les terres, no arbrades, del terme. Els cultius predominants són els cereals, favó i ciurons. Es tracta d’una agricultura subvencionada i supervisada per la PAC i on les grans màquines, amb una minsa mà d’obra, treballen entre 1.500 i 2.000 hectàrees de les terres despullades de vegetació.

Amb l’entrada a la UE (any 1986) i a la PAC (any 1990), els sistemes d’explotació han donat un nou rumb.

A més, amb la jubilació de la darrera generació de pagesos tradicionals, l’escassa rendibilitat dels conreus i la manca de relleu generacional han modificat el paisatge agrari. La mecanització i deshumanització del paisatge rural són prou evidents. Només han restat en mans dels antics propietaris les terres arbrades, les noves plantacions d’oliveres i els terrenys difícils de mecanitzar.

Les granges, de porcs i pollastres, ja són història, restant algunes construccions, encara que en alguns casos han canviat d’ús. Els porcs matancers han deixat de grunyir.

Els alls, els melons a la seca i les tomàtigues de ramellet també han desaparegut. L’ofici d’hortolà no ha trobat relleu generacional. Ja es comença a deixar de sentir els picarols de les ovelles i el cant dels pollastres autèntics.

El fora vila s’està transformant en un sector de serveis, de lloguer turístic i d’esbarjo. Els camins per on transitaven els pagesos ara mateix són vies de passeig dels habitants d’un poble cada volta més urbanitzat, en el sentit de viure d’esquena al conró i a la terra. El casc urbà s’està convertint en una residència de nouvinguts que pensaven trobar-se amb un poble pagès tradicional. Uns lloguers i la compra d’habitatges més assequibles, respecte a altres indrets, estan modificant el creixement demogràfic.

Després d’aquest repàs econòmic i històric, podem afirmar que hem deixat de ser un poble pagès, en el sentit de diversificació productiva, i ens hem convertit en un nucli dormitori, de nadius i forans, que cada dia fan un moviment pendular al lloc de treball (Ciutat, vorera de mar i altres).

Per concloure, no és necessari apropar-se a Maria si es pretén trobar una manera de vida bucòlica i pagesa, perquè aquesta ja no la trobaran ni tornarà, no sabem si per bé o per mal i, a hores d’ara, el dia a dia d’aquest poble, tradicionalment pagès, ja no queda tan lluny respecte a una gran ciutat.


Fent Carrerany 428 abril 2022


EL CONREU DE LA VINYA AL TERME DE MARIA L’INCREMENT DE LA SUPERFÍCIE ENTRE 1880 I 1890 EL DECLIVI A PARTIR DE 1890

El terme municipal analitzat podríem dir que és un exemple més del que va passar el darrer quart de segle XIX, amb el conreu de la vinya, a l’Illa de Mallorca. L’establiment de les possessions coincidirà amb la gran demanda de vi per part de França. Així, les terres que fins aleshores majoritàriament s’havien dedicat al conreu de cereals i figueres, i algunes eren garrigues o improductives, es destinaran a plantacions de vinya amb la finalitat d’exportar el vi o destil·lar-lo i fer-ne licors.

El canvi no era fàcil. Primer s’havia de preparar la terra, sembrar el bord i al cap de dos anys empeltar-lo. Així que la producció no començava fins al cinquè any, i la feina i dedicació eren constants: cavar, llaurar, empeltar, reposar faltes, posar pals, fermar, exsecallar, esborronar, ensofrar... A continuació s’havien de preparar les infrastructures (cup, celler, bótes, portadores, premsa, estrucadora...). La inversió, d’entrada, era important. A més s’hi ha d’afegir, en molts de casos, la compra de terres o les millores estructurals.

El que semblava que havia de ser un negoci segur, acabà -com veurem més endavant- en fracàs i en molts casos en una ruïna familiar i posterior emigració.

L’excés de material sobre el conreu de la vinya al terme i l’espai limitat de l’article ens obliga a deixar alguns punts per a altres estudis com per exemple: el bord emprat, les varietats, el marc de plantació, els costs de les plantacions, procedència del capital...




Pots seguir llegint a partir de la pagina 6 de la revista Fent Carrerany.

https://www.fentcarrerany.cat/wp-content/uploads/2018/08/250.pdf


L’ESGLÉSIA A MARIA I. 

Evolució històrica: De vicaria a parròquia (1696-1911) Esdeveniments més rellevants Bartomeu Pastor Sureda

Pag 6

ORÍGENS DE L’ESGLÉSIA:

La primera documentació a l’Església de Maria, que fins ara hem aconseguit, és del segle XVI. A través de les primeres visites pastorals del segle XVI a l’Església de Santa Margalida. Amb quasi tota seguretat, Maria a la primera meitat del segle XVI, aleshores llogaret de Santa Margalida, ja comptava amb un petit oratori, que nosaltres creiem coincidiria en l’actual sagristia, al costat  de la qual s’hi abastí el fossar i la casa del capellà (vicaria). El primer enterrament és de 1678.

 

La construcció de l’Església a l’indret actual té una explicació històrica. Al segle XVI el terme actual estava repartit en tres grans famílies: els senyors de Roqueta, els de son Roig i el comte de Formiguera. A l’indret conegut com son Puig, un dels tres turons del terme, els altres dos eren es Pujolet i ses Rotes Comunes o de la Mare de Déu (Carrer de s’Arraval), s’originà un nucli de cases en el segle XV.

 

De l’any 1578 hem trobat un document cabdal (AMMS, 527), que ja parla de la vicaria: Guillem Gibert ha venut a los elets de este lloch de Maria la portio que ha faltat per edificar la vicaria per preu de quatre lliures y es pacte entre ellos que el carreró queda comu entre ellos per passar, de tal manera que el dit Gibert no puga impedir per anar dins lo del seu (sic). La casa vicaria (actual rectoria) era més petita, tendria només un aiguavés i l’entrada principal estaria a migjorn i no a tramuntana com ara; el carreró entre la casa de ca don Cosme i la vicaria era més ampla, d’aquí les contínues bregues (Any 1843, El Ayuntamiento intima a D. José Carreras, Pbro, para que tapie la ventana abierta en la pared de la vicaria. L’ampliació de l’actual vicaria es produí al segle XVIII, canviant-se l’estructura, portal... L’ampliació de l’Església al segle XIX (darreres voltes i portal major) féu que la vicaria restàs reculada respecte a aquella, i el carreró molt més estret. Per a l’ampliació de l’Església s’hagueren d’expropiar una seguit de cases que hi havia aferrades a la de ca don Cosme, seguint la costa fins al carrer Font i Roig.

 

És important tenir en compte les referències que fa el bisbe Alagón (Visitas Forenses, 1686-87), en la seva visita a Maria dia 18 de novembre de 1686, fol. 164 v. Visita al oratori públich del lloch de Maria suffraganea de la Parroq. Sta. Margarita. Al Altar Major se ha manat que si fasse lavabo. Inventari y ornaments sacristia. Aquesta fita és molt important per l’Església de Maria.

https://www.fentcarrerany.cat/wp-content/uploads/2018/08/254.pdf

https://www.yumpu.com/es/document/read/13066567/revista-doctubre-fent-carrerany-digital-maria-de-la-salut



Trajectòria històrica, estat de la qüestió i reptes de futur dels estudis històrics a Maria de la Salut

Bartomeu Pastor Sureda

Pag 271

Per exposar l’evolució, la situació i l’anàlisi dels aspectes històrics d’aquest municipi hem cregut oportú fer una exposició cronològica i temàtica a partir d’obres generals i estudis més parcials. És difícil emprendre una tasca expositiva de les investigacions històriques locals, sense obviar algun aspecte o, si més no, deixar-ne algun de coix. Les investigacions i els treballs històrics publicats tenen un abans de 1986 i un després. A partir d’aquesta data, que coincideix amb l’aparició de la publicació local Fent Carrerany, revista mensual ininterrompuda, on s’han aglutinat gran quantitat d’aspectes de la nostra història, s’inicia un període clau en les publicacions. Si bé no podem fer referència a jornades d’estudis locals celebrades al nostre municipi, sí que podríem incloure, sempre dins la nostra evolució històrica cultural, els premis literaris “Font i Roig” i “Banderola”, en uns anys en què el nostre poble apareixia per primera vegada a les esferes literàries de l’Illa. I. Obres generals En els estudis històrics d’àmbit més general o més concret s’haurien de distingir dues etapes: la que comprèn des de l’acabament del segle XIX fins el darrer terç del segle XX i, la segona, des d’aquest període fins al moment actual. En la primera fase d’anàlisi històrica caldria ressaltar les referències històriques a Maria que en fa Joan Verger1 , en la història de Santa Margalida. Per altra banda, i també dins aquesta primera etapa, és cabdal l’obra de Mateu Rotger2 , que malgrat la seva formació i ideologia eclesiàstica (continuades referències a la Mare de Déu de la Salut, als dominics i venerable Font i Roig...) es fa un recorregut històric des del domini musulmà, passant per la conquesta cristiana, les cavalleries de Maria i Roqueta, el comte Mal, l’origen del poble, la jurisdicció eclesiàstica, la representació del llogaret a l’Ajuntament de Santa Margalida (Elects) i la independència del segle XIX (1836). Ni la prehistòria ni la història antiga no són tractades per Rotger. L’opuscle del Pare Munar3 es basa en un recorregut històric, amb més incidència en els aspectes religiosos, des de la conquesta musulmana fins la dècada de 1950. Dins de les referències de Munar hi ha dues obres cabdals: la de Verger i la de Rotger (veure notes 1 i 2).

https://www.uib.cat/digitalAssets/143/143878_llibre_jornades_estudis_locals_volumII.pdf

Escut de Maria de la Salut



 

L’EMIGRACIÓ A L’ARGENTINA EN EL PRIMER TERÇ DEL SEGLE XX. EL CAS DEL POBLE DE MARIA.

El creixement demogràfic de Maria a l’inici del segle XX.

Maria era municipi independent des de l’any 1836. El creixement demogràfic, que en el segle XIX havia estat pausat, iniciarà un increment considerable entre la darrera dècada del segle XIX i les dues primeres del XX. Així, entre 1860 i 1900, el municipi passa de 1259 habitants, a 1966 habitants (any 1900). Aquest increment ja no es deturaria fins la dècada de 1940, que és quan s’obté el sostre màxim de població, amb 2491 habitants.

Era del tot evident que aquest constant creixement, en un municipi de només de 30,30 km2 i amb una propietat de la terra en poques mans, grans possessions, era difícil de sostenir. Aquest excedent demogràfic s’ocupava en les tasques de jornalers i missatges a les possessions properes o per arreu de l’Illa. Però aquest sobrant de mà d’obra no era exclusiu de Maria i, per tant, es feia complicat entrar dins d’un món laboral que, a més, era de subsistència. Els jornals baixos no cobrien l’endeutament contret amb adquisicions de terra dels establiments de les possessions i, per això, cercaven altres vies lluny de Mallorca. La llegenda d’un Bones Aires també havia arribat a Maria.

http://www.premsaforana.cat/actual/FC300agost%202011.pdf



PDF

Maria de la Salut: un exemple de canvi de paisatge dins el Pla de Mallorca 

 BARTOMEU PASTOR SUREDA



http://ibdigital.uib.es/greenstone/sites/localsite/collect/mayurqa/index/assoc/Mayurqa_/1976v16p/181.dir/Mayurqa_1976v16p181.pdf


ARTICLE PDF

LES COLONIES AGRICOLAS A MALLORCA SEGLE XIX

Introducció

Una llei de 2 1 de novembre de 1855 i una altra de 3 de juny de 1868, donaren lloc entre 1874 i 189 1 a la creació de nou colònies agrícoles de les que en romanen quatre a l'actualitat, essent importants nuclis de població turística (Sa Colònia de Sant Pere d'Arta, Sa Colònia de Sant Jordi de Campos -si bé dins el terme de Ses Salines-, Porto Colom a Felanitx i Porto Cristo a Manacor). Les colònies agrícoles apareixen en la segona meitat del segle XIX en que el fort creixement poblacional de l’illa donava lloc a una emigració obligada cap a l'exterior i a una roturació de noves terres que es sembraran de cultius més comercialitza-les (vinya i ametllerar) associats amb el cereal (blat, ordi, civada, llegums ... de molt baixos rendiments). Cal tenir en compte que un gran percentatge de noves terres roturades o destinades al conreu estaven situades a la periferia de l'Illa, arran de mar, on també s'hi situen les noves . colònies (Llucmajor, Ses Salines -fins a 1925 depenent de Santanyí-, Felanitx, Manacor, ,Arts, Sa Pobla, Alcúdia i Cabrera), i a una distancia bastant considerable del nucli o nuclis de població.

http://ibdigital.uib.es/greenstone/collect/treballsGeografia/index/assoc/Treballs/_de_Geog/rafia_19/79v36p17.dir/Treballs_de_Geografia_1979v36p175.pdf


Berenant a Deulosal

LES ROTES DE MONTBLANC. SEWGLES XIX I XX.



Aproximació a la història de Gènova (segles XVIII i XIX)

Bartomeu Pastor Sureda Historiador

oRíGeNS Del NuClI (S. xVIII)

 Dues grans propietats (possessions) han marcat l’evolució històrica de l’actual nucli de Gènova: son Berga i Bendinat, a més de la cavalleria de son Vic. ambdues possessions feien partió, i el que avui coneixem amb el nom de na Burguesa era un sementer de la possessió de Bendinat. altres possessions com son Pere onofre i son llagosta sorgeixen, segurament, a partir dels establits de son Bono, entre els segles xVII i xVIII. es tractava de terres incloses dins de la Cavalleria de son Vic. a mallorca, era freqüent que dins les partions de dues o més possessions o als extrems d’una cavalleria s’hi bastís un nucli de cases, a voltes aïllades, que solia habitar la mà d’obra de les possessions. era una manera de garantir i fixar el jornaler a la propietat del senyor (son Berga, Bendinat... ).

Per un document del segle xVIII (1774)1 tenim constància que entre els límits de Bendinat i son Berga, als voltants de l’actual església, entre el Camí Reial (avui Camí dels Reis) i el Castell de Bellver, s’hi bastiren unes cases aïllades que depenien espiritualment de la parròquia de Sta. Creu de Palma, i que eren habitades per 198 persones. el Camí Reial que enllaçava andratx (andrache en el document) amb Palma, era una via estratègica per construir uns habitatges d’on desplaçar-se fàcilment a treballar a les possessions i a la ciutat de Palma. l’activitat d’aquestes persones que habitaven aquest petit nucli estaria al camp com a missatges, pastors, llenyaters, carboners, margers, i als olivars i tafones (son Berga, per exemple) de les properes possessions. S’ha de tenir en compte que tant a Bendinat com a son Berga, segurament hi hauria grans alzinars i molta garriga que s’aprofitaven per fer carbó (sitges), així com també forns de calç. Segurament aquest nucli de cases es constituí a inicis del segle xVIII, a partir d’alguna parcel·lació de la possessió de son Berga o dins la cavalleria de son Vic. Per això, i per confirmar aquesta hipòtesi s’haurien de comprovar els cadastres del segle xVIII i àdhuc els registres de població de principis del segle xVIII, de l’ajuntament de Palma

https://bibliopalma.palma.cat/portal/PALMA/bibliopalma/RecursosWeb/DOCUMENTOS/1/1_133589_2.pdf

Genova

 La vinya i el vi a la Mallorca de finals del segle XIX. Una revisió del tòpic de la fil·loxera.

PASTOR SUREDA, Bartomeu: La vinya i el vi a la Mallorca de finals del segle XIX. Una revisió del tòpic de la fil·loxera, Palma, Lleonard Muntaner, Editor, 2016, 84 p

Miquel J. Deyà Bauzà Universitat de les Illes Balears

El subtítol del llibre que aquí analitzem és ben clar de quina és una de les finalitats de l’obra: desmuntar un tòpic. Els tòpics, com les llegendes i mites, tenen una relació ambigua amb el lletraferit i singularment amb l’historiador. De vegades, a la nostra infantesa o en el període de la nostra primera formació, ens fan més cridaner –sovint fins i tot més amable– l’estudi d’un fenomen o de la història en general. Tanmateix, a mesura que ens endinsem dins l’estudi científic l’intel·lectual redimensiona –a vegades s’enfronta fins a intentar eliminar-ho– al tòpic que antany ens pareixia atractiu. La història rural del nostre país no està exempta de tòpics. Des de les oliveres mil·lenàries, totes elles bastant més joves, a la introducció de l’ametler per part de la Sociedad Económica de Amigos del País. El desenvolupament de la història com a disciplina científica, fenomen bastant més recent del que es pensa habitualment, ens ha demostrat que l’expansió de l’olivera té més a veure amb les estratègies adoptades a partir de, més o menys, la meitat del segle XVI o que la de l’ametler es relaciona més amb comportament de petits i mitjans propietaris en una combinació de cultius herbacis, bàsicament cereal, i arboris (ametler, figuera, garrovers…) en un policultiu que molts de nosaltres encara visquérem.

La història de la viticultura a Mallorca ens és bastant ben coneguda en les seves línies essencials. Des dels privilegis que donaren Jaume II, Joan I o el Rei Martí a Alcúdia per a sembrar vinya atesa la seva escassa idoneïtat pel conreu de cereal, segons es recull en el privilegi del darrer rei citat. Tanmateix l’expansió de la vinya en el conjunt de Mallorca s’ha de vincular a l’exempció de delmes atorgada per Carles I, una gràcia que hagué de ser assumida per l’Església de Mallorca per la part del delme que corresponia al Bisbe i al Capítol de la Seu. Des de llavor cups i cellers ens apareixen per a multitud de viles de Mallorca. Res d’això és comparable ni ha quedat en el subconscient mallorquí de manera tan profunda com l’expansió de la vinya fruit de la fil·loxera a França. L’epidèmia al país veí hauria provocat, provocà de fet, una expansió d’aquest conreu a Mallorca, beneficiant singularment a Felanitx. Contràriament el tòpic arrelat a la nostra història rural fins a l’obra de Bartomeu Pastor culparia a l’arribada de la fil·loxera del desastre i de la ruïna del sector. Ja sabem que les causes naturals, les epidèmies, les pedregades, les sequeres, les pluges fora de temps i altres factors que la natura i/o l’Altíssim ens envien són l’excusa perfecta per a defugir de la responsabilitat de l’ésser humà i, concretament, de les nostres responsabilitats. Aquesta és, per ventura, la millor virtut de l’obra que ara analitzem, col·locar les causes de la a ruïna de la viticultura mallorquina de les darreries del segle XIX no tant en factors exògens com en els endògens, en el propi comportament del sector i dels mallorquins durant els anys del boom. L’aposta per un augment de la producció abandonat la lluita per la qualitat, l’estratègia a favor del curt termini –ja se sap que la cera  l’han d’agafar quan cau– resultà, en aquell cas com en altres, un obstacle per a un veritable desenvolupament econòmic, substituït –també com en tantes altres ocasions de la nostra història– per un mer i conjuntural creixement.

Pastor ens analitza les estratègies que s’adoptaren a l’empara de la demanda exterior, vinculant-les a elements que la historiografia, penso, ha oblidat en els darrers anys. Des d’aquesta òptica és ben oportú col·locar com un dels primers elements d’anàlisi de l’expansió vitícola a Mallorca els tractats comercials hispano-francesos de 1877 i 1882, com també vincular la crisi al tractat de 1892. Es pot fer història econòmica del segle XIX sense que la política aranzelària estigui ben present? Penso que no. Una prova n’és l’intens debat aranzelari que es visqué en aquella pròpia centúria a Espanya. Personalment penso que el debat sobre els aranzels i el proteccionisme no estirà molts d’anys a tornar. La crisi de l’ametla de fa uns lustres, l’actual debat sobre la importació de carn… ens demostren que la qüestió aranzelària roman anestesiada per decisió política, però que pot retornar quan es passi de les queixes espontànies dels productors mallorquins a un discurs clarament exposat, amb un bon anàlisi econòmic i amb un lideratge apartat d’allò que és considerat, gairebé sacralitzat, com a políticament correcte..  . .....

 

https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6487464




LA TERCERA SEGREGACIÓ (1836) FOU LA DEFINITIVA.

L’ANY 1813, DESPRÉS DE LES DISPOSICIONS DE LA CONSTITUCIÓ DE CADIS, DEIXÀ DE SER LLOGARET DE SANTA MARGALIDA. - AMB EL RETORN DE L’ABSOLUTISME (1814) ES TORNÀ REINTEGRAR A SANTA MARGALIDA. - L’ANY 1820, COM A CONSEQÜÈNCIA DE LES LLEIS LIBERALITZADORES I DEL RETORN DE LA CONSTITUCIÓ DE CADIS, DURANT EL TRIENNI LIBERAL (1820-23), ENS TROBAM AMB LA SEGONA SEGREGACIÓ.

D’aquestes dues segregacions (1813 i 1820) d’una durada, segurament no superior als dos anys, no tenim constància que comportassin repartiment i distribució de càrregues fiscals entre ambdós municipis.

És de la independència definitiva de l’any 1836, que hem aconseguit consultar una còpia dels acords de segregació entre ambdós municipis que se signà el mes de maig de 1837, a la Sala Capitular de l’Ajuntament de Santa Margalida.

El terme municipal de Santa Margalida, amb el llogaret de Maria, tenia una superfície de 115,09 km2, que després de la constitució de l’Ajuntament de Maria resultà una distribució de 84,79 km2 per a Santa Margalida (el 75%) i 30,30 km2 per a Maria (el 25%).

El repartiment de càrregues de cadastre (contribució de béns immobiliaris) també suposaria el 25% del total per al novell municipi. La recaptació dels censos de Sa Bisbal, dins el terme de Maria, restarien a càrrec de Santa Margalida, segurament per tractar-se de terres, propietat de “vileros”. Ambdós municipis també s’hauran de repartir els pagaments dels censos endarrerits (interessos), quedant exclusivament per a Maria les partides del cadastre de Maria a més d’altres partides de les Confraries de Sant Pere i Sant Bernat, la Comunitat de Santa Eulàlia i els hereus de Domingo Cortès.

Dins d’aquest repartiment fiscal no hi estan incloses les propietats dels terratinents ciutadans, com seria el cas dels senyors de Roqueta, Son Perot, Montblanc, comte de Formiguera... dins el terme de Maria, o les possessions dels senyors ciutadans dins el terme de la Vila, que en ambdós casos podria fer variar la quota impositiva.

 Demogràficament les diferències eren menors, segurament la proporció de terres de menor qualitat en el cas de Santa Margalida, així com el fet de comptar amb una superfície de costa, terrenys sense poder ser conreats, siguin els causants que entre la població de Santa Margalida (2500 habitants) i la de Maria (1200 habitants), hi hagi tanta diferència de densitat de població; així mentre Maria tenia uns 40 h/km2, Santa Margalida només comptava amb 22 h/km2, una diferència quasi el doble.

Transcripció del document dels acords de segregació entre ambdós municipis: “Segregado en 1836 el pueblo de Maria del de Santa Margarita de una manera definitiva, resolvieron los dos Ayuntamientos dividirse mutuamente las cargas y demás obligaciones comunes a ambos, y reunidos el dia doce de Mayo de 1837 los dos Ayuntamientos en la Sala Capitular de Santa Margarita, después de serio y detenido examen sobre el asunto y de varias discusiones, habiéndose hecho cargo de todas las obligaciones que antes de la segregación de Maria eran comunes a entrambos pueblos, acordes resolvieron:

1º. Que dichas obligaciones comunes se reparten entre Santa Margarita y Maria proporcionalment segun los respectivos capitales de los bienes que resultan en catastro contribuyentes a esta clase de atenciones, resultando del catastro practicado que del número de 1364 lliures 16 sous 11 diners a cuya prestación era tenida la Universidad de Santa Margalida per censos a varios acreedores y en dinero, debe pagar anualmente Maria 334 lliures 0 sous 4 diners quedando para Santa Margalida 1030 lliures 16 sous i 7 diners.

 2º. Que de las 600 lliures o sous que se reparten anualmente para cubrir los atrasos de dichos censos deberá repartir Maria 147 lliures 2 sous 6 diners y Sª. Margarita 452 lliures 17 sous 6 diners hasta que queden del todo solventados.

3º. Que los censos que quedan a cargo de Maria son las once partidas continuadas en el catastro de Maria, esto es nueve partidas a la Cofradia de S. Pedro y S.Bernardo, uno a la Comunidad de Sta.Eulalia y otra a los herederos de Domingo Cortés, cuyas partidas componen las 334 lliures 0 sous 4 diners.

 4º. Que en razón de percibir el Ayuntamiento de Sta. Margarita los censos de La Bisbal del término de Maria, quedan a cargo de Sta. Margarita los censos de trigo que se pagan por dicho predio La Bisbal y el que se paga por el predio Alcudiola.

 Y 5º. Que en el caso de entrar en reparto los bienes de los hacendados forasteros, deberá formarse otra proporción para dividirse de nuevo estas mismas obligaciones” (sic). (Transcripció d’una còpia trobada a l’Arxiu privat del Secretari Gaspar Perelló. Hem respectat l’ortografia, així com els signes de puntuació d’aquesta còpia transcrita, ja que a hores d’ara no hem aconseguit consultar l’original).

https://www.fentcarrerany.cat/wp-content/uploads/2018/08/256.pdf



LES NOSTRES POSSESIONS II

Bartomeu Pastor Sureda

FENTCARRERANY. Gener 1.992  pag 3



Per llegir l'article complet pitja l'enllaç:  https://docplayer.es/65724125-A-f-0-svkem-ffent4wermty-marmdelasalut-revista-de-l-associaclb-cultural-associacio-premsa-forana-de-mallorca.html


GENOVA. Guia de recursos Bibliogràfics.


aproximació a la història de Gènova (segles XVIII i XIX)

Bartomeu Pastor Sureda Historiador 

ORIGENS DELS NUCLI  SEGLE XVIII

             

.                 Dues grans propietats (possessions) han marcat l’evolució històrica de l’actual nucli de Gènova: son Berga i Bendinat, a més de la cavalleria de son Vic. ambdues possessions feien partió, i el que avui coneixem amb el nom de na Burguesa era un sementer de la possessió de Bendinat. altres possessions com son Pere onofre i son llagosta sorgeixen, segurament, a partir dels establits de son Bono, entre els segles xVII i xVIII. es tractava de terres incloses dins de la Cavalleria de son Vic. a mallorca, era freqüent que dins les partions de dues o més possessions o als extrems d’una cavalleria s’hi bastís un nucli de cases, a voltes aïllades, que solia habitar la mà d’obra de les possessions. era una manera de garantir i fixar el jornaler a la propietat del senyor (son Berga, Bendinat... ).

.              Per un document del segle xVIII (1774)1 tenim constància que entre els límits de Bendinat i son Berga, als voltants de l’actual església, entre el Camí Reial (avui Camí dels Reis) i el Castell de Bellver, s’hi bastiren unes cases aïllades que depenien espiritualment de la parròquia de Sta. Creu de Palma, i que eren habitades per 198 persones. el Camí Reial que enllaçava andratx (andrache en el document) amb Palma, era una via estratègica per construir uns habitatges d’on desplaçar-se fàcilment a treballar a les possessions i a la ciutat de Palma. l’activitat d’aquestes persones que habitaven aquest petit nucli estaria al camp com a missatges, pastors, llenyaters, carboners, margers, i als olivars i tafones (son Berga, per exemple) de les properes possessions. S’ha de tenir en compte que tant a Bendinat com a son Berga, segurament hi hauria grans alzinars i molta garriga que s’aprofitaven per fer carbó (sitges), així com també forns de calç. Segurament aquest nucli de cases es constituí a inicis del segle xVIII, a partir d’alguna parcel·lació de la possessió de son Berga o dins la cavalleria de son Vic. Per això, i per confirmar aquesta hipòtesi s’haurien de comprovar els cadastres del segle xVIII i àdhuc els registres de població de principis del segle xVIII, de l’ajuntament de Palma

Per obrir el llibre pitja l'enllaç:

https://bibliopalma.palma.cat/portal/PALMA/bibliopalma/RecursosWeb/DOCUMENTOS/1/1_133589_2.pdf

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

LA RESIDENCIA DE CAN PICAFORT

JOSEP GARAU TOUS. Un Margalidá, de finals del segle XIX.

PICAFORT. Allà a on la mar pega mes fort.