AL ROJO VIVO

Una discoteca carismatica per molta gent de Mallorca, durant  els anys 60, 70 i 80 del segle XX.

Al final dels anys 1960, a Mallorca hi havia 117 discoteques, tantes com a Madrid i Barcelona Juntes.

Aquesta història  de les sales de festa, comença a finals de l'any 20, quan va obrir Titos, nom que li va donar un empresari Itàlia que nomia Tito. Aquesta discoteca, era just,  per gent  que no era corrent. Anys més tard  n'anaren obrint d'altres. A finals dels anys 1940 (Rosales). A partir dels anys 60, amb l'arribada del turisme, i el canvi de gusts musicals, propiciaren una nova etapa.

Mallorca jugava en avantatge,  per les condicions de l'atractiu turístic, i la moda de moure el cos. El Rojo Vivo va ser de les primeres que obriren, llunyanes de Ciutat (1963), ho va fer com a Nithg Club. L'any següent obriren Tagomago, l'any 1969 va obrir Barbarela. Els anys 70  naixeran com esclata-sangs, quan plou a la tardor.

El Rojo va néixer, dins un espès i verd pinar, com es pot veure a la foto en colors de 1966. El Nithg Club  estava a l'ombra dels pins,  just a l'entrada de Can Picafort, pel que tot jugava a favor.  Despres  hi ajudava la música, amb conjunts bons, que els primers foren els Macovals, els Watts i despres els Watusi, que feien sonar la música, que tant agradava al públic local, com al turista.

Aquesta sala de festes va tenir diferents etapes, totes  diria jo que bones. Però tenia dos tipus de públic, el nocturn als estius, bàsicament  per a turistes, i els caps de setmana, pel públic local. No sabria dir quin dels dos, era més rendible per l'empresa.

El públic local omplia els carrers de cotxes, i això que n'hi havia pocs, el fet és que venia gent de tota Mallorca. De Palma per avall, però  també de llevant, i del centre de l'illa. Just estaven un parell d'hores, però pagaven l'entrada i anaven consumint. Els diumenges en arribar les nou del vespre, hi havia desbandada, per obligacions familiars o de feina. Crec que era un negoci redó.

El turista passava les nits, i no tenia pressa  en anar a dormir. A la primera etapa, eren excel·lents a l'hora de pagar la consumició, i deixar propines. El canvi de moneda els era favorable.  El fenomen dels picadors també era interessant, ja que activava l'assistència dels turistes, i complementava als clients locals.

La cançó "Ven a Bailar Al Rojo Vivo" dels Macovals, que despres amb  alguns canvis, la gravaren els Watts. Va ser la millor propaganda, del Rojo i de Can Picafort. En vengueren 20.000 discs. Els mitjans de comunicació, en parlaven  a bastament, i la melodia que era repetitiva...Ven a bailar  Al Rojo Vivo... ho complementaven.

Ara podríem fer l'anàlisi, del fenomen del Rojo. Les parelles que d'allà sorgiren, les aventures que no arribaren a port. Els records dels bons moments, que quedaren gravats dins el cap, i que no s'oblidaran mai,  només podran tornar en somnis. Records inoblidables.

El que m'ha emocionat, escrivint aquesta història, són les fotos dels primers anys, perquè han posat llum, a una història que havia quedat ennuvolada, amb el pas dels anys. Ha estat com una operació de cataractes, dirà jo, i tal com ho diu ma mare.

Crec que també t'agradaran a tu, i et tornaren una mica més jove. Però aquesta història no acaba aquí, per això t'agrairia, que en fessis arribar els teus records, o les fotos que trobis. 

Tinc ganes de fer una llista, dels conjunts que anaren passant per allà, i com no estan en papers, l'única ajuda etes tu, si  ho comparteixes.

Esper t'agradi.

Al Rojo Vivo l'any 1966. Els 5  joves dels Watts. L'amo del biscuter era en Tolo Ques que tenia la farmacia a la plaça d' Alcudia. i un amic seu.


  


***  

Per entendre el context  de Can Picafort,  a principis dels anys 1960, farem un petit repàs, dels fets més importants  d’aquells anys.  Dia 10 de maig de  1960, queda inaugurada la Residència G. Yague, pel cap de l’estat. Abans d'aquell dia  només existia l’hotel Alomar, i l’hotel Mandilego, aquest ho descobrírem fa poc, a través d’una postal, feta per en Pere Mascaró Castelló,de Maria. A la postal es pot llegir perfectament Hotel Mandilego.

De totes maneres un parell d’anys abans, ja havien entrat en funcionament, l’any 1954, les pensions Jaume I i Marisco.

Els preparatius per l’arribada del Cap de l’Estat, acceleraren algunes reformes.  La Residència havia obert les portes l'any 1953. L'any 1957 s'havien iniciat les obres per posar el clavegueram, i aigua potable.  L'any 1958 obre les portes la nova església, a avinguda dels Anglesos. L’asfaltat dels carrers hagué d'esperar fins a l'any 1964, igual que la centraleta de Telefònica.

 Aquest any 1960  s’aprova la parcel·lació de la urbanització de Son Bauló i l’any 1962 ja es construeixen els blocs d’apartaments ASPA. El cens d'habitants  l'any 1960 era de 173, i  de les 309 cases, 11 estaven disseminades. La planta hotelera va començar a augmentar lleugerament a partir de 1964 amb la inauguració de l'hotel Gran Platja.

Així va ser com el jove, Francisco Domínguez Gordillo, va arribar a Mallorca l’any 1962,  amb 21 anys.   Venia d’un poble de Badajoz, que es deia Zarza d’Alange veinat de Mèrida. El seu cusi Francisco Gordillo Fornes, que era el manescal de Santa Margalida,  s'encarrega  de tot. Li va proposar obrir un Restaurant  Can Picafort, i vingueren tota la família. 

La seva mare, Il.luminada Gordillo, feria els menjars, i li ajudave la seva filla Conxa.  En Paco del Rojo, així el coneguérem tothom, servia a les taules. Tenien una certa experiència, ja que abans, regentaven un bar al seu poble. 

 "Feia de cuinera al restaurant,  la mare d'en Paco Domínguez",  diu na Maria Magdalena Gual,  segueix digent, "era una gran cuinera, que va fer famosos a tot Mallorca, els “Huevos Al Rojo Vivo”.

El manescal Gordillo,  que havia comprat un parell de solars, va començar les obres pel restaurant, a la carretera de Santa Margalida,  un any despres, l'any 1963 abans de l’estiu, el varen inaugurar com Bar-Restaurant-Snack.  Llogaren un cambrer, que nomia Bernat Rosselló Reus, “Cocou”. Despres també hi va fer feina dos anys, en Pep Carreras de Santa Margalida.

Bernat Rosselló Reus. Bernat Cocou



Casualitat o coincidència, aquell mateix estiu, va arribar l’equip de rodatge  de la pel·lícula, LA DONA DE PALLA. El director Basil Dearden, i la protagonista Maria Marcello, coneguda com a Gina Lollobrigida, a més del director de fotografia, Otto Heller.

L’obertura del Rojo, i l’estrena de la Pel·lícula l’any següent, canviarien el destí de Can  Picafort. Ja res mai seria igual, a partir d’aquells anys.

El Bar i Restaurant del Rojo, els estius acompanyava la vetlada amb música amb viu. No era una idea original a Can Picafort. El Bar Marisco, que tenia un solar veïnat,  un cop o dos per setmana, ja ho feia baix un gran parral. Alla sortien a ballar els estiuejants, que anaven a sopar o passar la vetlada. Al Rojo no hi havia parra, en canvi,  hi havia uns frondosos pins, que donaven unes vetlades inoblidables.

Al Rojo Vivo. A la fatxada han desaparegut els rètols.
Anar al Rojo amb el Seat sisens.

Per les fotos que he pogut veure, que aquest format, es va mantenir almanco fins a l’any 1966, o més anys, com Snack Bar Restaurant. En canvi, al solar veïnat, tancat amb unes barreres de fusta,  ja veiem retolat com, a Nigth Club, al mateix temps que també restaurant. Al Nigth Club era on   tocaven els conjunts musicals. La paret que dona al carrer ja tenia la taca vermella que posava Al Rojo Vivo on la gent anava a fer-se fotos.

L'escenari per la música estava en mig dels pins, era un taulell de fusta on es posava el bateria. Així va durar fins a l'any 1968. Allà hi tocaren el Macovals, els Watts i el primer any del Watusi.

Despres feren l'escenari al racó de la dreta, i es pot veure a una foto, sense  cobrir. També hi havia una barra petita  de bar  veïnat de l'entrada. Crec recordar que el primer any  aquest escenari el varen tapar amb joncs, a l'estil d'un para-sol  abans de comprar la tela que es veu tapant els instruments a totes les actuacions. Ho hagueren de fer així  per les brusques que podien caure a finals de temporada.

La pista de ball, era de pedres de mabre, i feien un poc baix, i anava molt bé per ballar. Tal com es veu a la foto, tenia l'inconvenient que en ploure quedava inundada.

Nigth club
Al Rojo Vivo 1966


Aquells mateixos anys 1966, també  als solars d’enfront,  es va inaugurar un minigolf,  on a més tard es va traslladar el restaurant. El minigolf volgué substituir, el que mai va arribar a port,  que era el Golf projectat  amb  un hotel, que va acabar sent la Residència.

L'ANÈCDOTA DEL NOM.

Llegenda:

Això no sé si és cert, però ho contaven més o manco així: en Paco volgué posar el nom de El Rojo Vivo. El turisme pareixia obrir  els ulls a una població, estancada en el passat. Però segons contaven la gent major.  Però EL ROJO VIVO, no va agradar a l'autoritat, i el seu cosí que tenia bona pupil·la, va canviar "EL" per "AL", i aixi va passar tots es filtrés. 

Durant anys venia sa secreta a vigilar, que les parelles guardessin les distàncies,  i obligaven a encendre els llums, per comprovar-ho. Sort que sempre rebien abans algun avís abans, a canvi d'alguns beures.

La cosa va pujar de to anys més tard, una vegada construïda  la discoteca de forma hexagonal. Si algun cambrer veia alguna parella basar-se, tenia ordes de tirar-los aigua polvoritzada, perquè es continguessin.


La taca vermella
AL ROJO VIVO


ELS PRIMERS CLIENTS

Entre els Clients  primeres, cal destacar, Joan Sans, de la fàbrica de sabates d'Inca, Sebastià March, propietari de la urbanització de Son Bauló. En Vicente Mandilego, de la primera família que visqué tot l'any a Can Picafort, Així com els socis i amics de Paco Gordillo, que feien llargues tertúlies segons en va contar un cambrer d'aquell temps. Els turistes, els primers anys,  encara eren bons de contar. Els socis del Rojo eren en Paco i tres mes.

Paco Gordillo, Pedro Santandreu, Rafel el de la camia blanca, Joan Trave.
El de les ulleres no identificat. A la Barra Paco Dominguez.


PRIMERS CONJUNTS

Entre els conjunts musicals dels primers anys,   van ser entre d'altres, Els Macovals, conjunt nascut a Can Picafort l'any 1965. Els Watts, que venien de Sabadell, i que l'any 1966 gravaren el disc,  que cantaven; "Ven a Bailar al Rojo Vivo".

Anys més  tard  vingueren els Watusi. També de Sabadell i que quedaren  fins els anys 80, es convertiren amb un referent del Rojo. Per aquells anys segon m'han dit actuaren a  alguna gala diumengera  els Colman i els Romantics. Els Flamers tambe actuaren per Can Picafort.

Antonio Garcia, dels Watts,  tingue una  participacio llarga en la musica del Rojo i mes tard en el mon de les sales de festes. Va formar o impulsar diversos conjunts que tambe actuaren al Rojo com Jeronimo, Iman, Los Astros, entre d'altres.

Antonio va formar durant anys de l'equip del Rojo Vivo, molt amic den Paco, va actuar de disjokei, cambrer o alla on fes falta, fins i tot l'acompanyava en els viatges a Barcelona a comprar els darrers discs, novedats musicals que  despres sonaven a la sala de festes.

Altres conjunts que record que actuaren foren a mes dels altres Furia, Nomadas, Satanas i molts d'altres.

Watusi. La pista de ball i l'escenari un dia  que havia plogut.


***

NOMS PROPIS

EN PACO DEL ROJO.


Francesc Domínguez Gordillo,  va néixer l'any 1941, vivia a Zarza de Alange,  prop de Mèrida  de Badajoz. Allà hi regentava un Bar, segons en diuen era d'un tio seu i sembla que duia un nom semblant al Rojo Vivo. Ara hem descobert que algú de la família tenia un Sala de festes que es deia Saló Gordillo, on tocava la banda de música els dissabtes i diumenges. 

El seu pare, Lucas, o Arcadi, que eren germans d'en Saturio Gordillo, un músic mort durant la guerra civil.  Era cusi d'en Francisco Gordillo Fornes, que l'any 1962 va decidir obrir un restaurant a Can Picafort. Durant les obres, en Paco que tenia  21 anys, va anar a treballar a un restaurant una platja de Palma, no he aclarit quin era, però li va servir per ambientar-se en el món turístic del moment.

Una vegada acabades les obres als solars de la carretera de Santa Margalida, despres de passar la pasqua de l'any 1963, es va inaugurar l'Snack-Bar i Restaurant.  Aquest any  ja havien vingut a Mallorca la seva mare, que ja era viuda, i la seva germana petita, na Conxa. El cap del restaurant hi estava en Paco, amb un cambrer  de 17 anys, que nomia Bernat Rosselló Reus, "Bernat Cocou" de Santa Margalida, mentre que la seva mare estava a la cuina.

Durant anys, en Paco va dur el nom de la sala de festes, al més alt de Mallorca, i coneguda  per als visitants de tot Europa,  que la visitaven com a turistes. El nom de Can Picafort, gràcies també  a la cançó dels Watts, balla, balla, que gravaren l'any 1966, per la multinacional Philips. També als Romàntics, any 1971, els popularitzaren el nom de Can Picafort, amb una cançó que repetien el nom. Les actuacions de molts d'altres conjunts que despres anomenarem, també publicitaren el nom del Rojo.

Fins als darrers dies, en Paco estigué lligat al món de la música, i així ho va contar el seu cunyat, en motiu d'un homenatge, que li feren l'Associació de Veïns de Son Bauló, i que  pots llegir-ho aquí mateix.

Dia 11 de març de 2018 en va deixar, per volar molt alt, més enllà de les estrelles.

Paco Dominguez  Gordillo

***

FRANCISCO GORDILLO FORNES

Va néixer a Inca dia 7 d’agost de 1927, fill de na Magdalena Fornes i  fill  d'en  Saturio Gordillo que vivia a Inca, era músic militar  nascut a Zarza d’Alange un poble vora Mèrida, Extremadura.  Va morir durant la guerra civil.

Saturio tenia dos germans, un nomia Lucas i s'altra Arcadio que quedaren a Alange, un dels pobles en més solera en el món de la música. La família tenia un saló per música que es deia Saló Gordillo. Mira per on. 

En Francisco va estudiar, segons informació de M.M. Gual, el batxiller al Col·legi Sant Francesc a Inca i de Veterinari  a Saragossa, despres va ser Manescal de Santa Margalida. 

 Va entrar en el món empresarial l’any 1962  obrint les instal·lacions del Rojo Vivo, Restaurant i Snack Bar  a més del Mini Golf i les boleres que varen inaugurar l’any 1963, l’any 1970 va inaugurar l’hotel Exàgon  juntament amb alguns socis.

 L’Any 1980 és nomenat conseller delegat de la companyia Eros. President del Port Esportiu de Can Picafort. Va arribar a ser l’empresari de l’oci  més important de l'Illa, També fundador de l’Associació hotelera de Mallorca i Cofeba. 

L’any 1999  va arribar a un acord amb Iberostar per l’explotació de l’hotel. L’any 2001 obtingué el premi al Desenvolupament Empresarial.  Va morir dia 13 de febrer de l’any 2015

Francisco Gordillo Fornes

***
ANTONIO GARCIA

Va néixer a Cartagena  l'any 1945  fa quasi vuitanta  anys. Als anys 1960 vivia a Sabadell  al barri de la Creu de Barbera on feia feina  i a la vegada que tocava la guitarra amb un grup de joves  que varen formar el grup dels Watts. Una història fantàstica   que els va donar fama  nacional en la venda dels seus esquelets per comprar els instruments. 

Com a un conte de fades arribaren a Mallorca, primer a Alcúdia despres a Can Picafort a la discoteca Al Rojo Vivo. Aquest mateix any gravaren tres discs  tot un èxit  que va truncar la mili.

 Antonio Garcia Romera, es va quedar a viure a Can Picafort, va  formar part d'altres conjunts musicals: NOMADAS,  IMAN...   Es va quedar bastants d'anys  Al Rojo Vivo de discjòquei, a vegades ajudava  a servir begudes i altres menesters, Entaularen una gran amistat amb en Paco Dominguez i promocionaren amb força per tot Mallorca  la sala de festes.  També amb els altres conjunts va actuar a Boys and Girls, després es va dir Al·lots i Al·lotes, o a Joya on les pegaren foc entre d'altres. Els darrers  vint anys  va dirigir la discoteca SKAU, que li donaren  vint anys de popularitat.

Però n'Antonio,  tingué una  participació llarga en la música del Rojo i més tard en el món de les sales de festes. Va formar o impulsar diversos conjunts que també actuaren al Rojo com Jeronimo, Iman, Los Astros, entre d'altres.

Antonio va formar durant anys de l'equip del Rojo Vivo, molt amic d'en Paco, va actuar de discjòquei, cambrer o allà on fes falta, fins i tot l'acompanyava en els viatges a Barcelona a comprar els darrers discs, novetats musicals que  despres sonaven a la sala de festes.




***

Al Rojo Vivo l'any 1966. On hi havia aquestes terrasses l'any 1970 hi contruiren la discoteca de forma exagonal.

ALTRES BLOCS.

***

En Paco, que tenia el bar a la península, volgué posar el nom com un fet de retorn a la seva terra de Mallorca. El turisme pareixia obrir  els ulls a una població estancada en el passat. Va triar el nom de "el rojo ha vuelto vivo", segons contaven la gent major. EL ROJO VIVO, no va agradar a l'autoritat, i el seu cosí que tenia bona pupil·la va canviar "EL" per "AL" i va passar tots es filtrés.

Durant anys, però venia sa secreta a vigilar que les parelles guardessin les distàncies,  i obligaven a encendre els llums, per comprovar-ho. Sort que sempre rebien abans algun avís abans. 

Entre els Clients  primeres, cal destacar, Joan Sans, de la fàbrica de sabates d'Inca, Sebastià March, propietari de la urbanització de Son Bauló. Els turistes, els primers anys,  encara eren bons de contar.

Entre els conjunts musicals dels primers anys,   van ser entre d'altres,  Els Wats, que venien de Catalunya, i que l'any 1966 gravaren el disc,  que cantaven; "Ven a Bailar al Rojo Vivo"  anys més  tard  vingueren els Watusi.

https://canpicafortprimersanys.blogspot.com/p/al-rojo-vivo.html


El cotxe que en Colis, li va donar per fer propaganda. 
Foto cedida per Antonio Garcia


****


CAN PICAFORT AT NITHG. Mallorca als any 70.


https://pincelladesdetotselscolors.blogspot.com/2022/03/can-picafort-at-night-mallorca-als-anys.html

***

FOTOS



***












EN PACO DEL ROJO. Amb el seu ambient.







***


Conxa Dominguez


LES FONTS

AMBIENT NOCTURN

 

Pel que fa a l’ambient nocturn de Can Picafort, Al Rojo Vivo, un dels night-clubs més coneguts del moment a tota la zona nord de Mallorca, esdevingué el lloc de congregació dels joves de gairebé tots els pobles del voltant.

Es contractaven orquestres cada vespre, entre d’elles Los Watts ̶ que l’any 1966 tragué un disc amb un cançó dedicada a la discoteca ̶ o Watusi. Després s’anaren inaugurant altres discoteques, fins al punt que n’hi arribà a haver una desena.

La primera orquestra formada per joves de Santa Margalida va ser els Colman, l’any 1970, que guanyaven 2500 pessetes –a repartir entre quatre membres i el representant ̶ per cada actuació, en un temps en què no hi havia cap obrer que, amb un dia sencer de feina, guanyàs 600 pessetes.

 L’ambient nocturn propicià l’aparició de la figura dels picadors, en un context en què la religió catòlica havia jugat un paper molt important com a condicionador de les relacions entre home i dona.

 La cultura del plaer arrelava en paral·lel a l’arribada de les sueques, que destrossaren el sistema de valors implantat pel nacionalcatolicisme.

 En un moment determinat, arribà a associar-se la figura del picador amb la del músic modern. Són diverses les obres literàries que introdueixen aquesta figura: 39º a l’ombra, d’Antònia Vicens (1968), Els carnissers, de Guillem Frontera (1968), Cròniques d’un mig estiu, de Maria Antònia Oliver (1970) o Corbs afamegats, de Gabriel Tomàs (1972) en són representatives.

Existeix també un cabal d’obres escrites pels mateixos picadors, com ara Paradise of love, de Tomeu Matamalas (2012).

 L’any 1963, Can Picafort es convertí en l’escenari d’un parell d’escenes de la pel·lícula Woman of Straw –La mujer de paja ̶ , protagonitzada per Gina Lollobrigida i Sean Connery. El 2015, les escenes esdevingueren la base d’una proposta de teatre documental titulada Dones de palla, realitzada sota la direcció de AFLEL Teatre.

 La literatura catalana de Mallorca posa de manifest l’interès que alguns narradors mallorquins varen mostrar per donar testimoni de la nova realitat turística de l’illa. Des d’aquesta perspectiva, podem distingir dos conjunts d’obres. Per una banda, les de preguerra, amb les figures de Miquel dels Sants Oliver, Llorenç Villalonga i Coloma Rosselló.

Per altra banda, les de la generació dels 70, amb Guillem Frontera, Antònia Vicens, Maria Antònia Oliver, Gabriel Tomàs i Jaume Santandreu.

No obstant això, ambdues generacions són molt diferents. Mentre la primera escriu unes obres de caràcter testimonial, tot deixant constància de la nova realitat i les possibilitats que ofereix –amb l’excepció de Villalonga, que a Mort de dama critica fortament l’actitud dels habitants del casc antic ̶ les novel·les dels 70 són vivencials, fins i tot, autobiogràfiques, i denuncien les conseqüències –a diferents nivells ̶ que ens han portat el turisme

https://dspace.uib.es/xmlui/bitstream/handle/11201/2044/TFG%20MARIA%20ANT%C3%92NIA%20CIFRE.pdf?sequence=1&isAllowed=y


***

SALES DE FESTA

AL ROJO VIVO

Al Rojo Vivo21 va ser una discoteca, o el que aleshores es coneixia com a night-club, de les més conegudes de la zona nord de Mallorca. Propietat de Francisco Gordillo, descendent d’una família que havia emigrat de Badajoz, el local es va inaugurar l’any 1963.

El que va començar com un «Snack. Bar. Restaurante» es convertí, a mitjan estiu, en una discoteca enmig del pinar amb pista de ball feta de rajoles. El públic s’asseia en cadires dins els pins i passava la vetlada ballant amb l’orquestra d’aquella nit.

Tenien entre tres i quatre orquestres contractades, una per cada vespre. El bàrman i alguns cambrers formaven la plantilla del local. El bàrman era Paco Gordillo, més conegut com «en Paco des Rojo» i era un cosí del propietari, que portava el mateix nom. Bernat Rosselló, de malnom Bernat «Cocou», era un dels cambrers que hi treballava. Explica que quan tancaven la discoteca, ben entrada la matinada, tenien tan sols un parell d’hores per descansar i partien a repartir propaganda del local per la platja.

A Al Rojo Vivo s’hi congregava gent de per tot el nord de Mallorca. Es tractava sobretot de mallorquins –també alguns peninsulars que havien arribat ̶ que treballaven en el sector turístic, inquers, com Joan Sans –que tenia una fàbrica de sabates a Inca ̶ i part dels seus treballadors o els senyors de la urbanització de Son Bauló, com Sebastià March, entre d’altres. Durant aquests primers anys, Al Rojo Vivo no disposava encara d’un grup fix de turistes que hi anassen a passar la vetlada.

Una de les orquestres que contractava el night-club era Los Watts, un grup de Catalunya format per cinc components, Buenaventura Fabregó, procedent de Caldes de Montbui ̶ guitarrista ̶ , Àngel Guàrdia ̶ baixista ̶ i Joaquín Catalán –bateria ̶ , procedents ambdós de Sabadell, Juan Navarro, d’Almeria –cantant ̶ i Antonio García, de Cartagena –guitarrista ̶ . Los Watts varen treure, l’any 1966, un disc en què dedicaven una cançó al night-club de Can Picafort

 

https://1library.co/article/l-ambient-nocturn-a-can-picafort-locals-orquestres.y968prly

***

 

DEL BLOG DE NA CATALINA CAQUERA’S

"Al Rojo vivo es un nigthtclub de Can Picafort/ ven a bailar cada noche aquí con tu amor"....

Així comença la cançó que Los Watts --un grup de Catalunya-- va dedicar l'any 1966 a Al Rojo Vivo, la discoteca de Can Picafort que, per iniciativa del seu cappare, en Paco des Rojo, és va convertir en un lloc d'encontre i bauxa dels joves del nord de Mallorca.

De gent que -en bona part gràcies al contacte amb els estrangers que començaven a omplir els carrers de Can Picafort- descobria un món nou en un temps que el tardofranquisme encara perfeccionava el seu maquillatge.

Els estrangers més joves, que no havien hagut d'aguantar que els esclafàs la llosa d'un sistema social repressor, tenien pocs complexos ferm, comparats amb els mallorquins (i si en tenien, els depassaven fins en tornar de vacacions). I hi hagué al·lots i homos mallorquins -les mallorquines no tengueren mai aqueixa oportunitat- que s'armaren de coratge i que decidiren que no volien ser simplement espectadors en aqueix paisatge humà de trull, bauxa i desinhibició que dibuixaven aquells estrangers -o, per ser més exactes, aquelles estrangeres de falda curta i que mostraven la guixa per la platja.

Les estrangeres, als ulls d'aquells mallorquins, apareixien com un somni fet carn de sexe i fascinació. I així nasqueren els picadors (i les històries de picadors, molt espesses vegades magnificades, com les de qualsevol pescador).

D'uns picadors que se pensaven ser sempre els pescadors i que eren ells qui tiraven els palangres, quan moltes de vegades eren ells qui mossegaven l'ham de les estrangeres. Se pensaven ser únicament seductors, però també varen ésser seduïts. Això és el que explica en Bartomeu Canyelles a Els picadors mallorquins: seductors i seduïts durant el boom turístic (Lleonard Muntaner,2015) un llibre molt entretengut, de lectura fàcil (vegeu-ne una ressenya aquí) però no precisament superficial: en BartomeuCanyelles aconsegueix fer una caracterització justa i precisa d'aqueix fenomen, que va tenir una durada incerta (però que, en tot cas, a la primeria dels anys noranta ja havia desaparegut definitivament) i que ara, convertit en combustible de batalletes del temps dels berenars o de després d'haver sopat-- comença a ser reivindicat i recordat  pels seus protagonistes seixantins i setantins, però també per joves que --possiblement-- no acaben d'entendre de què anava la cosa (i si ho volen a saber, tenen un bon llibre per aprendre-ho)

 

http://esfoc.blogspot.com/2015/05/al-rojo-vivo-es-un-nightclub-de-can.html

***

LA NIT I L’OCI  A CAN PICAFORT

 

 La nit i l’oci fruit del turisme de masses Una altra gran conseqüència de l’auge turístic va ser l’explotació de l’oci i la nit, amb nombrosos locals i discoteques que presentaven una cada cop major oferta de festes i espectacles. ``Al Rojo Vivo´´ era la discoteca més important i coneguda de Can Picafort en aquell moment. Inaugurada el 1963, durant els primers anys no era una discoteca com a tal, sinó una sala de ball (un night club), i no tenia encara una clientela fixa d’estrangers que sí aconseguí després. Regentat per Paco Gordillo, el local comptava amb entre tres i quatre orquestres contractades, una per cada vespre. Bernat Rosselló50 , un dels cambrers, conta que un cop tancaven la discoteca, a altes hores de la matinada, tenien molt poques hores per descansar abans de repartir propaganda del local a la platja.

Aquesta discoteca no va ser l’única destacada, també n’hi havia d’altres: Skau, Trans, Al·lots i Al·lotes, La Pampa, La Joya, Satélite, Gato Negro, Trébol, Mónaco, Gran Filou o la discoteca de l’Hotel Clumba. Un altre establiment d’oci a destacar va ser el Mini Golf, que fou la primera sala de màquines de la zona. Era propietat de l’hoteler Joan Rosselló, regent de l’Hotel Mar y Paz

La gran oferta d’espectacles musicals que oferia la planta hotelera i turística de Can Picafort va empènyer molts joves mallorquins a voler formar les seves pròpies bandes i poder formar part del negoci. Alguns dels grups musicals més destacats que actuaren a Can Picafort van ser els Watusi51 (format per Jeroni Berbabey, Joan Ramon, Robert Payá i Frank García), i Los Watts (Juan Navarro, Buenaventura Fabregó, Joaquín Catalán, Àngel Guàrdia i Antonio García), que venien de Catalunya. Aquests últims són els autors de la cançó ``Al Rojo Vivo´´, publicada a l’any 1966, dedicada al local, i que deia el següent:

Al Rojo Vivo es un night club de Can Picafort, ven a bailar cada noche aquí con tu amor, ven a bailar, ven a bailar / Si tú me quieres, si sientes por mi gran pasión, te llevaré a bailar a un ambiente de amor. Ven a bailar, ven a bailar´´.

Una altra coneguda cançó de l’època dedicada al nucli va ser ``Can Picafort´´ (1971), de Los Romantics. Part de la seva lletra deia el següent:

 ``Can Picafort, Can Picafort, tu playa es larga y bonita. / Can Picafort, Can Picafort, corre a darle alegres risas. / Can Picafort, Can Picafort, vinos, arena y pasiones. (...) / Can Picafort, Can Picafort, playa de multicolores. / Can Picafort, Can Picafort, tus pinos huelen a flores´´.

D’altra banda, també s’hi van donar algunes festes amb grups de música orientals (israelians i àrabs), el que, segons explica la Revista Can Picafort, va meravellar a la gent i la va conscienciar de ``lo propers que som els balears dels orientals´´.

Un altre grup eren els ``Colman´´, constituït per quatre joves de Santa Margalida (Pere, Jaume, Sebastià i Pere), a partir de 1970. Anaven a tocar d’hotel en hotel (Nordeste, Tonga, Exagon, Haití...). Un d’ells, el guitarrista Pere Estelrich, va afirmar que ``sense esforçar-nos gaire guanyàvem el mateix que una persona fent vuit o nou hores de feina, i, a més, fèiem una cosa que ens agradava´´ (els beneficis solien ser 2.500 pessetes per actuació, a repartir entre ells quatre i el seu representant, que solia cobrar-ne 250). Músics com ells guanyaven molts més diners que un obrer. El turisme era un negoci molt rentable. Estelrich també va dir que el seu repertori solia estar compost per les ``cançons de l’estiu´´ (un fenomen que de cada cop tenia més força) i per les cançons d’altres anys que més èxit havien tingut. La majoria d’elles estaven escrites en castellà, i alguns cops en anglès (Estelrich deia sobre aquest idioma que tot i no saber-lo, memoritzaven la lletra).

El turisme va provocar un canvi en la moral d’una rígida societat nacionalcatolicista, molt influïda per l’Església, que condicionava les relacions entre gèneres: estaven mal vistes les demostracions d’afecte públiques, la gent s’havia de reprimir, i predominaven els valors de la família tradicional, que tenien un impacte opressiu sobre els joves mallorquins que no volien compromisos. El turisme, juntament amb els productes culturals (cançons, pel·lícules, llibres...) que arribaven de fora, va significar una mena d’alliberament. Poc a poc es va anar desenvolupant a les zones turístiques la ``cultura del plaer´´. Aquella societat tancada va començar a canviar en aquell moment. El sexe va deixar d’estar associat al pecat.

 Segons conta Paco Gordillo, regent de ``Al Rojo Vivo´´, els grans relacions públiques del turisme van ser els ``picadors´´, mallorquins que anaven a les zones turístiques a lligar amb estrangeres, que venien a Mallorca en busca de diversió i del famós ``macho ibérico´´. El picador és una modernització del tradicional ``Don Juan´´. L’escriptor i polític Josep Melià Pericàs va definir aquest fenomen de la següent manera54:

``Picador, és a dir, al·lot de la pica, o sia, bergantell mallorquí que freqüenta les relacions amoroses de les turistes més enllà del mar. Picadors són tots aquells que surten amb noies no mallorquines. Més concretament, els qui sovintegen les relacions sexuals amb estrangeres. [...] El picador ve a ser un latin lover nostrat, més modest, no tan romàntic i molt més pragmàtic i materialista. És un tipus més aviat vulgar

 

https://dspace.uib.es/xmlui/bitstream/handle/11201/153226/Vidal_Bosch_MiquelXavier.pdf?sequence=1&isAllowed=y

***


Quan ni Las Vegas podien comparar-se a Mallorca: així van néixer les mítiques discoteques de l'illa.

https://www.eldiario.es/illes-balears/cultura/vegas-podian-compararse-mallorca-nacieron-miticas-discotecas-isla_1_10167650.html


***

Comentaris

sa lluna ha dit…
Quins records!
Era la primera discoteca on vaig anar a ballar i ens ho passàvem molt bé a la pista a l'estiu.
Aferradetes, Pep.

Entrades populars d'aquest blog

LA RESIDENCIA DE CAN PICAFORT

JOSEP GARAU TOUS. Un Margalidá, de finals del segle XIX.